Με αναβαθμισμένα μέτρα ασφαλείας αναρτήθηκαν πάλι στην Εθνική Πινακοθήκη τα έργα «Εικόνισμα 1ο», «Εικόνισμα 16ο», «Εικόνισμα 17ο» και «Ο Αγιος Χριστόφορος».
Η Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου (Ε.Π.Μ.Α.Σ.), ιδρύθηκε το 1900 και συστάθηκε με το Ν.2814/1954, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 1079/1980 σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, στον οποίο αναγράφεται:
«Σκοπός της Ε.Π.Μ.Α.Σ. είναι η δια των εικαστικών τεχνών γενικώς και των συγγενών προς αυτάς εκδηλώσεων πολιτιστική, καλλιτεχνική και ασθητική αγωγή του λαού εις εθνικήν κλίμακα, η προβολή του καλλιτεχνικού χαρακτήρα του έργου ετών Ελλήνων και ξένων δημιουργών, η εξυπηρέτησις και υποβοήθησις της επιστημονικής ερεύνης επί θεμάτων Ιστορίας της Τέχνης ως επίσης και η διάσωσις και συντήρησις των καλιτεχνικών μας θησαυρών.»
Ο Αλέξανδρος Σούτσος άφησε την περιουσία του στο έθνος, όπως αναφέρει στη διαθήκη του, ώστε να δημιουργηθεί ένα μουσείο τέχνης:
«… Οι μισθοί του προσωπικού έσονται εις βάρους του έθνους, εις ο δωρούμαι υπό τους όρους τούτους όλην την περιουσίαν μου μετά τον θάνατον της συζύγου μου και της αδελφής μου. ….»
Έθνος, σύμφωνα με τη Wikipedia, είναι ένα «σύνολο ανθρώπων που μοιράζονται κοινά γνωρίσματα όπως φυλή, γλώσσα, θρήσκευμα, κοινή ιστορία – πολιτισμό, γεωγραφική καταγωγή και έχουν εθνική συνείδηση.»
Αυτός είναι ο λόγος που ο Ρήγας Φεραίος – Βελεστινλής, καλούσε («ελάτε») με τον Θούριο, τους Ρωμιούς να ορκιστούν «στον Σταυρόν» του Χριστού:
«Ἐλᾶτε μ᾿ ἕναν ζῆλον, σὲ τοῦτον τὸν καιρόν, νὰ κάμωμεν τὸν ὅρκον, ἐπάνω στὸν Σταυρόν. Συμβούλους προκομμένους, μὲ πατριωτισμὸν νὰ βάλωμεν εἰς ὅλα, νὰ δίδουν ὁρισμόν.»
Απόσπασμα από τον Θούριο του Ρήγα
Για αυτό και ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης συμβούλευε τους νέους «να φυλάξετε την πίστη σας»:
«Πρέπει να φυλάξετε την πίστη σας και να την στερεώσετε, διότι, όταν επιάσαμε τα άρματα είπαμε πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος.»
Από την ομιλία του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα
Βέβαια, κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να πιστεύει στον Χριστό και να τιμά την Παναγία και τους Αγίους. Όπως και καθένας είναι ελεύθερος να τους απεικονίσει ανάλογα με αυτό που έχει στην ψυχή του και στο μυαλό του.
Κατά πόσο, όμως, εξυπηρετεί τον σκοπό της Εθνικής Πινακοθήκης Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, η ανάρτηση εικόνων με όχι απλά αλλοιωμένα, αλλά διαβολικά αλλοιωμένα τα πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων.
Κατά πόσο συνάδει με τις εθνικές αξίες του εμπνευστή της Εθνικής Πινακοθήκης, Αλέξανδρου Σούτσου, η ανάρτηση εικόνων με δαιμονικά τροποποιημένα τα πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων.
Πώς θα αντιδρούσε ο Ρήγας Βελεστινλής ή ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, μπροστά στην ανάρτηση εικόνων με βανδαλισμένα τα πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων και μάλιστα σε δημόσιο χώρο ο οποίος χαρακτηρίζεται εθνικός.
Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος είχε διαπιστώσει:
«ΞΥΠΝΑ ΑΝΘΡΩΠΕ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ». Τα επιτεύγματά σου σε απεκοίμησαν και νόμισες ότι κατέκτησες τον κόσμο. Ευτέλισες και αυτά τα ιερά και όσια. Τα θεώρησες μύθους και θρύλους που τρέφουν τη φαντασία των μικρών παιδιών, χωρίς αντίκρισμα στην προσωπική υπαρκτική οντότητά σου.»
Οι εικόνες του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων δεν είναι διακοσμητικές, ούτε έργα τέχνης. Είναι φορείς της Θείας Χάριτος, του Αγίου Πνεύματος, του Τριαδικού Θεού. Για αυτό και προσευχόμαστε μπροστά στα πρόσωπα που εικονίζουν. Για αυτό και θαυματουργούν.
Και τα Ορθόδοξα Μυστήρια δεν είναι παραδοσιακές κοινωνικές εκδηλώσεις, τις οποίες διακοσμούν κάποιες εικόνες ή έργα τέχνης. Τα συνέστησε ο ίδιος ο Χριστός, τα παρέδωσε στους Μαθητές Του και εκείνοι σε εμάς, για να μας βοηθήσουν να σώσουμε την ψυχή μας. Κατά τη διάρκεια των Μυστηρίων υπάρχει η παρουσία αγγέλων, αγίων, του Αγίου Πνεύματος, του ίδιου του Θεού. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν οι εικόνες Τους κατά την τέλεση των Ορθόδοξων Μυστηρίων.
Για αυτό ο Απόστολος Παύλος διακηρύττει ότι πρέπει «να κρατῶμεν τῆς ὁμολογίας καί νά ἐμμένωμεν εἰς τήν ὀρθοδοξίαν μας ἑδραῖοι καί ἀμετακίνητοι» (Α΄ Κορ. 15,58).
Ώστε να μην βανδαλίζουμε την ψυχή μας.
Κωνσταντίνος Μαργέλης
Άγιος Πέτρος, Λευκάδας, 7η Μαίου 2025
Υ.Γ.
Οι σημερινοί εκπρόσωποι του έθνους τοποθέτησαν ειδική κατασκευή για να προστατεύσουν τις εικόνες με τα δαιμονικά τροποποιημένα πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων, από νέα έμπροσθεν (ανθρώπινη) παρέμβαση.
Όπισθεν, βλέπουν να υπάρχει τοίχος …
.
Πηγές
https://www.culture.gov.gr/el/ministry/SitePages/viewyphresia.aspx?iID=1392
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%88%CE%B8%CE%BD%CE%BF%CF%82
https://www.sansimera.gr/articles/565
.
Δημοσίευση Freepen.gr & Meganisinews.eu